Star Wars: Tales of the Jedi - The Great Sith War
Amalgaamisaaga
[Mikko Koivunalho, Maaliskuu 2006]
Star Wars: Tales of the Jedi - The Great Sith War |
Tales of the Jedi - Knights of the Old Republic |
Tales of the Jedi - Freedon Nadd Uprising |
Tales of the Jedi - Dark Lords of the Sith |
Tales of the Jedi - The Sith War |
Tales of the Jedi - The Great Sith War on esinäytöksestä (Knights of
the Old Republic), välinäytöksestä (Freedon Nadd Uprising) ja
kaksiosaisesta päänäytöksestä (Dark Lords of the Sith ja The Sith War)
koostuva saaganomainen tarina. Tales of the Jedi -kokonaisuuteen
kuuluu lisäksi kolme muuta tarinaa (kronologisesti aikaisemmat The
Golden Age of the Sith ja The Fall of the Sith Empire sekä
jälkinäytöksen kaltainen Redemption), jotka on julkaistu myöhemmin ja
jotka eivät liity kiinteästi aikaisempiin neljään osaan. Tarinasta
käytettävä nimi The Great Sith War tulee sen viimeisestä osasta.
Tales
of the Jedi jatkoi 1990-luvun alkupuolella alkanutta uutta Tähtien
sota -julkaisuaaltoa. The Great Sith War -saagan neljä osaa
julkaistiin vuosina 1993-96 samanaikaisesti mm. Dark Empire -trilogian
toisen ja kolmannen osan kanssa. Molemmissa oli käsikirjoittajana Tom
Veitch (poislukien viimeinen osa The Sith War). Tales of the Jedissa
Tom Veitch käyttää hyväkseen ensimmäisessä Dark Empiressa
esittelemiään detaljeja, mm. holocronia ja selitysosan viittauksia
Ulic Qel-Dromaan.
4000 vuotta sitten ...
The Great Sith War -saaga on kahden käsikirjoittajan ja usean eri
piirtäjän amalgaami. Tämä korostuu erityisesti sen ensimmäisessä
osassa, jossa kolme piirtäjää luonnehtii kahta saagan kolmesta
päähenkilöstä (Ulic Qel-Dromaa ja Nomi Sunrideria) kahdessa
erillisessä tarinassa. Saaga on ajoitettu aikaan neljä tuhatta vuotta
ennen Luke Skywalkeria.
Ulic Qel-Droman kasvu jedioppilaasta
jediritariksi ensimmäisessä tehtävässään Onderonin planeetalla on
sangen yksinkertainen sotaisan jaetun maailman Romeo ja Julia -tarina,
johon kuuluu päälle liimatun oloisasti yksi langennut jedi ja vähän
Voiman Pimeää puolta. Nomi Sunriderin matka Vima-tyttären äidistä ja
jedin vaimosta leskeksi ja jedimestari Thonin oppilaaksi on sitä
vastoin paljon kiinnostavammin esitetty. Eikä ainoastaan siksi, että
Nomi saa vastaansa mestari Thonin vihollisen Bogga the Huttin, joka on
pakkovärvännyt palvelukseensa avaruusrosvo Finhead Stonebonen, mikä on
hauskaa luettavaa perinteisen Tähtien sota -huumorin tapaan: siinä
toistuvat jo Jedin paluusta tutut Jabba-kliseet.
Välinäytöksen omainen
tarina Freedon Nadd Uprising tuo Ulic Qel-Droman ja Nomi Sunriderin
yhteen Onderonissa taisteltaessa Sithin mustan valtiaan Freedon Naddin
lihallista jälkeläistä kuningas Omminia vastaan. Enemmän välinäytös on
kuitenkin pakollinen aasinsilta tulevaan kahteen osaan, koska se
kertoo lyhyesti, miten Dark Lords of the Sithin pääpahikset serkukset
Satal ja Aleema Keto saavat "Sith-tartunnan" vierailulla ensin
Coruscantissa ja sitten Onderonilla. Saagan kolmas päähenkilö on Exar
Kun, ilmeisen faustinen langennut jedi. Hänet esitellään lukijalle
vasta Dark Lords of the Sithin alussa. Exar Kun varastaa shown
Satalilta ja Aleemalta ja toimii yhdessä Ulic Qel-Droman kanssa
kantavana voimana saagan loppuun asti.
... ihan samat jutut
Tähtien sodan galaksi elää jokseenkin pysyvässä kehittymättömyyden ja
muuttumattomuuden tilassa, missä sekä sosiaaliset että tekniset
innovaatiot ovat harvassa. Neljä tuhatta vuotta ennen Luke Skywalkerin
syntymää galaksi on olennaisesti samassa tilassa: tasavalta on
pystyssä ja jedit hääräävät ympäriinsä rauhanturvaoperaatioiden
johtajina; avaruudessa liikutaan yhtä nopeasti tai hitaasti kuin
ennenkin ja tieto leviää parhaiten suusta suuhun. Kaikenkarvaiset
rikolliset ja salakuljettaja Han Solon esioppi-isät kiusaavat aurinkokuntien välistä
kauppaa. Neljän vuosituhannen myötä Tasavalta ei selvästikään kehity
vaan ainoastaan laajenee.
Toisaalta, on levollista huomata, että myös silloin kauan sitten oli
olemassa historia. Tähtien sodan galaksissa on aina olemassa "kauan
sitten": muinainen historia, johon nykyaikaa verrataan, sekä tietysti
pelottavat ennustukset, jotka sitovat nykyajan tulevaisuuteen. Kaikki
hyvä on aina ollut vanhaa, kuten mestari Odd Bnarin hengellään
suojelemat ikivanhat jedien lasermiekat tai jedien Suuren kirjaston
kirja-aarteet, jotka ovat monet itseasiassa koodekseja tai peräti
kirjakääröjä.
Arkaaisuuden näennäinen ilmapiiri luodaan piirtäjän keinoin
välttelemällä virtaviivaisen tekniikan ja kromin kimalluksen
esittelyä. Niiden sijaan rakennukset ovat kiveä tai savea, vaatteet
ovat asepuvun ja haarniskan yhdistelmiä, sotaa käydään sädease
toisessa ja pertuska toisessa kädessä, ja kaikki tekniikka, mikä
yleensä esiintyy, on vanhaa, nuhjaantunutta ja kulunutta. Tämä maailma
on epätodellinen: lukija päätyy arvailemaan, missä oikein mahtaakaan tapahtua tuo
korkeaa teknologiaa edellyttävien avaruusalusten ja robottien
valmistus. Silti epätodellisuus ei varsinaisesti tee Tales of the
Jedin maailmasta irrationaalista. Absurdeja ovat sitä vastoin muutamat
yksityiskohdat, joissa edellisestä täysin poiketen yritetään
järkeillen selittää, että esimerkiksi aseteknologian saralla on
tapahtunut muutosta, jonka seurauksena jotkut Tasavallan aurinkokunnat
ovat muuttuneet takapajuisemmiksi kuin toiset. Tällainen keinotekoinen
tapa tuoda kehitys mukaan Tähtien sodan maailmaan vesittää sen
romantiikkaa. Muutoinhan se on maailma, jossa historia merkitsee vain
ikääntymistä ja asioiden ulkoisen olemuksen muuttumista, ei koskaan
kehittymistä. Evoluutio ei siihen historiaan kuulu.
Muukalaisten kirjo
Iäkkäimpiä kaikista ovat jedimestarit, joista vanhimmat ovat jopa
tuhannen vuoden ikäisiä. Yksikään tarinassa esiintyvistä mestareista
ei ole ihminen, ja ainoastaan mestari Arca Jeth on edes humanoidi.
Tämä tuo tarinaan mielenkiintoisen lisäpiirteen sillä mestareiden
oppilaista useimmat ovat ihmisiä ja loputkin humanoideja.
Mestari Thon on ulkonäöltään mesotsooisen ajan nelijalkaisen pedon
näköinen; mestari Odd Bnar kuuluu kasvikuntaan; mestari Vodo-Siosk
Baas näyttäisi olevan merenelävä ja mestari Odan-Urrista en uskalla
edes arvata. Tämä muukalaisten suuri määrä luo itseasiassa aikaisempaa
Tähtien sotaa kosmopoliitimman kuvan jedeistä ja samalla koko
galaksista. Vertailun vuoksi näyttäisi siltä, että Sithin mustat
valtiaat ovat koko historiansa ajan pelkkiä ihmisiä. Mutta tämähän
korreloi täysin keisari Palpatinen ja Imperiumin harjoittaman rasismin kanssa.
Huolimatta muiden kuin humanoidien suuresta kirjosta sivuhenkilöinä
vain yksi näistä nousee miltei päähenkilöiden vierelle. Lukija pääsee
tarkastelemaan viiden eri piirtäjän näkemystä valtaisan kokoisesta
mestari Thonista, joka asustaa oppilaansa kanssa syrjäisellä Ambrian
planeetalla: Tony Akins kuvaa Thonin kulmikkaana, huoliteltuna ja
sofistikoituneen oloisena jedimestarina; Janine Johnston taas
hiljaisena ja erakoituneena salaperäisenä petona.
Tales of the Jedin henkilökaartin laajuus on kiitettävää, vaikka
kaikki päähenkilöt ovatkin ihmisiä. Tämä on tietysti ymmärrettävää
sekä piirtäjän että käsikirjoittajan näkökulmasta: ihmiset ovat
ihmisiä myös Tähtien sodan maailmassa kun taas muiden lajien edustajat
vaatisivat laajaa ja syvällistä hahmottelua, jotta ne kelpaisivat myös
suuriin ruutuihin piirretyiksi päähenkilöiksi. Sitä paitsi
ihmispäähenkilöille voidaan yrittää piirtää myös sex appealia tai
muita lukijaan vetoavia piirteitä (joskin on myös esimerkkejä
humanoideista, joiden kohdalla on onnistuttu tässä).
Kristillistä allegoriaa
The Great Sith War on pohjimmiltaan faustinen tarina, ja Exar Kun
on tohtori Faustus. Hän aloittaa hyvin menestyvänä jedioppilaana
mestari Vodo-Siosk Baasin opissa. Salaa hän käyttää mestarinsa
holocronia (eräänlaista persoonallisuuden omaavaa tietokonetta) ja saa
ensimmäiset tietonsa Sithistä. Mestaristaan eroamisen jälkeen hän
valehtelee olevansa jediarkeologi etsimässä Sithin muinaisjäänteitä.
Tästä alkaa Exar Kunin itsekorruptiomatka. Hän janoaa tietoa
uteliaisuutensa tyydyttämiseksi - ja ehkä myös vallanjanonsa, vaikka
se ilmeneekin vasta myöhemmin.
Tohtori Faustus on länsimaisen kirjallisuuden suuria ja monesti
tulkittuja arkkityyppejä. Hän oli saksalainen oppinut, joka
himoitessaan tietoa ja ymmärtämystä sekä maailmallista hyvää myi
sielunsa paholaiselle. Tunnettuja Faustuksia ovat kirjoittaneet mm.
Philip Marlowe, Johann Wolfgang von Goethe ja Thomas Mann. Paholaisen
edustajan Mefistoteleen roolia esittää kuolleen Sithin mustan valtiaan
Freedon Naddin henki. Freedon Nadd ruokkii Exar Kunin uteliaisuutta ja
johdattaa tämän tilanteisiin, joissa Voiman Pimeän puolen käyttäminen
vaikuttaa helpommalta ja tehokkaammalta. Täten Exar Kun vajoaa ansasta
toiseen niin että Voiman Valon puoli muuttuu kerta kerralta entistä
tavoittamattomaksi, kunnes lopulta hän on varma, että hän ei saa
siihen enää yhteyttä edes yrittäessään. Exar Kunin kääntyminen
Pimeälle puolelle on peruuttamatonta hänen omasta tahdostaan.
Kristillisin termein - ja kristillistä allegoriaahan Voiman molemmat
puolet ovat - voisi sanoa, että armonaktin kohdistuminen häneen tulee
mahdottomaksi juuri hänen ylpeytensä tähden. Siitä luopuminen taas on
mahdotonta Exar Kunin pelätessä, ettei armo voikaan kohdistua häneen,
mitä ilmaisua Thomas Mann käytti omassa Faustuksessaan.
Exar Kunin kääntymys on täydellinen. Toisin kuin Goethen Faust, hän
ei pelastu lopussa; eikä hän edes lopun lähestyessä kadu ratkaisujaan
niinkuin Philip Marlowen Tohtori Faustus. Freedon Nadd on erinomainen
Mefistoteles houkutellessaan ja kiusatessaan Exar Kunia ottamaan Pimeä
puoli omakseen. Jokaisella kerralla vajotessaan entistä syvemmälle Exar
vakuuttelee Freedon Naddin hengelle, ettei hän voi sortua Pimeälle
puolelle. Ja viimeiseksi hän huutaa Naddille vihaavansa tätä kuin
vahvistaen, että on jo muuttunut tämän kaltaiseksi. Exar Kunin
itsekorruptiomatka on kuin häpeävän lapsen yritys paeta heikkouttaan
hankkimalla itselleen valtaa. Ja lopulta hän päättää myös paeta kuolemaa
Pimeän puolen keinoin.
Voiman pimeä puoli näyttäisi olevan yksinomaan miesten hommaa.
Kaikki Sithin mustat valtiaat ovat miehiä. Lukijalle kerrotaan vain
kahdesta naispuolisesta Pimeän puolen käyttäjästä mukaanlukien Zona
Luka, joka hänkin tuli tarinaan vasta sen loppupuolella ja vain
hetkeksi. Eikä Zona Luka valinnut Pimeää puolta vaan hän joutui Sithin
myrkkyjen uhriksi. Saagan loppuosassa aikaisemmin merkittävät
naispäähenkilöt Nomi Sunrider ja Aleema Keto ovat jääneet Exar Kunin
ja Ulic Qel-Droman varjoon. Lisäksi Nomin reaktiot kääntynyttä Ulicia
kohtaan ovat niin hänen hahmonsa aikaisemmin esitellyn luonteen
vastaisia, että muutoksesta voi syyttää ainoastaan käsikirjoittajan
vaihtumista.
Moninaisuuden runsaudenpula
The Great Sith War on valitettavassa määrin sisäisesti ristiriitainen.
Yksi suurimpia ristiriitaisuuksia on se, että välillä Voiman Pimeä
puoli on jedien helposti aistittavissa, välillä taas (vaikka ovat
paikoissa, joiden pitäisi suorastaan tihkua Pimeää puolta) sitä ei
aistita ollenkaan. Myös deus ex machina tuntuu hyppäävän kovin usein
sarjan sivuille: Mandaloren soturit ilmestyvät juuri sopivasti
vahvistamaan Ulic Qel-Droman armeijaa ja Freedon Naddin henki matkaa
ongelmitta ympäri galaksia Exar Kunin perässä. Exar Kunin avaruusalus
Starstrom 1 tuhoutuu massassien käsissä mutta saagan viimeisessä
osassa se on jälleen hänen käytössään.
Nomi Sunriderin äitiys on esitetty tarinan sivuilla oikein
luontevasti. Pikku Vimasta tulee elävä hahmo, jonka elämää lukija voi
seurata Nomin rinnalla. Valitettavasti mahdollisuus kehittää Viman
henkilöä on jäänyt käyttämättä. Tämä on ikävä kyllä totta myös monien
muiden hahmojen kohdalla. Tarinaa vaivaakin henkilöiden paljous; on
kuin käsikirjoittaja ei ehtisi huolehtimaan heistä jokaisesta vaan
päättää alentaa jo kerran tärkeämmäksi ylennetyn hahmon takaisin
statistiksi tai tehdä tästä uhrilampaan.
Toisaalta tämä henkilöiden, paikkojen ja jopa näkökulmien
moninaisuus on The Great Sith Warin parempaa antia. Jedimestarit
kouluttavat oppilaitaan kukin omalla tavallaan korostaen eri
näkökulmia. Arca Jeth korostaa oppilaiden fyysistä suorituskykyä ja
valomiekan käyttöä sekä oma-aloitteisuutta lähettämällä kolme
oppilastaan "kylmiltään" rauhanturvaamistehtävään. Mestari Thon
puolestaan asustaa ja kouluttaa muutamaa oppilastaan Ambrian
planeetalla, jolla Voiman Pimeä puoli on voimakas ja alati läsnä sekä
fyysisissä muodoissa salaperäisen järven hirviöinä että henkisesti
painostamassa ja kuiskimassa pahansuopuuksia. Vodo-Siosk Baas opettaa
oppilailleen itsehillintää antamalla näiden solvata toisiaan
valomiekkaharjoitusten aikana.
Tarinana The Great Sith War on tasoltaan liian vaihteleva useamman
tekijän tuotoksena, jotta sitä voisi katsoa yhdellä silmäyksellä.
Tosin sama koskee useita Tähtien sodan maailman tarinoita. Usean
käsikirjoittajan ja piirtäjän yhteiset tuotokset ovat aina osiensa
summa - harvoin enemmän, usein vähemmän. The Great Sith War sekä
kompastuu että kohoaa samasta syystä.
Star Wars: Tales of the Jedi - The Collection + The Freedon Nadd Uprising, Veitch, Gossett, Barreiro, Johnston, Roach, Akins, Rodier, Atkins; 1994.
Star Wars: Tales of the Jedi - Knights of the Old Republic, Veitch, Gossett, Barreiro, Johnston, Roach, Akins, Rodier; 1994.
Star Wars: Tales of the Jedi - Freedon Nadd Uprising, Veitch, Atkins, Rodier; 1997.
Star Wars: Tales of the Jedi - Dark Lords of the Sith, Veitch, Anderson, Gossett, Ensign, Barreiro, Wetherell; 1996.
Star Wars: Tales of the Jedi - The Sith War, Anderson, Carrasco, Ensign, Heike, Black, Beckett; 1996.
Julkaisija: Dark Horse, http//www.darkhorse.com
|