Keisarinna Teta, jediritari Odan Urr ja hänen jedimestarinsa
Ooroo.
|
Tales of the Jedi: Sith Empire
Myytin kertominen sarjakuvan keinoin
[Mikko Koivunalho, Elokuu 2006]
Star Wars: |
Tales of the Jedi - The Golden Age of the Sith |
Tales of the Jedi - The Fall of the Sith Empire |
Tämä on se tarina, jonka kertomista odotettiin pitkään; yksi Tähtien
sodan mytologian kaikkein tärkeimpiä tarinoita, perustuksia, joiden
varaan myöhemmät ja tutummat tarinat perustuvat. Tarina sitheistä ja
Sithin mustista valtiaista on odottanut kauan kertomistaan. Onhan
se merkitykseltään samaa kokoluokkaa
kuin kertomus Anakin Skywalkerin
kääntymyksestä Voiman Pimeälle puolelle.
Kronologisesti The Golden age of the Sith ja
The Fall of the Sith Empire ovat paitsi
Tales of the Jedi -sarjan myös koko Tähtien
sodan maailman ensimmäinen sarjakuvatarina. Tales of the
Jedi jatkoi
1990-luvun alkupuolella alkanutta uutta Tähtien sota -julkaisuaaltoa:
ensin ilmestyi Tom Veitchin
käsikirjoittama Dark Empire, jota edelleen pidetään
yhtenä parhaimmista, ellei parhaimpana, Tähtien sota -aiheisena
sarjakuvana. Sen jatko-osien Dark Empire II ja
Empire's End kanssa samanaikaisesti vuosina 1993-1996
ilmestyivät ensimmäiset Tales of the Jedi -sarjan
tarinat: neljän albumin mittainen The Great Sith War.
Vasta niiden jälkeen tehtiin The Golden Age of the Sith
sekä The Fall of the Sith Empire. Kaksikolle vain ei
ole vakiintunut yhtä nimeä toisin kuin sen edeltäjille. Duologiasta
käytetään toisinaan nimeä "Sith Empire" ja joskus
myös itse sotaan viittaavaa nimeä "The Great Hyperspace War", joka tosin lanseerattiin käyttöön jo paljon
aikaisemmin. Tämä epäselvyys kertonee myös duologian arvostuksesta:
jos se olisi runsaan keskustelun aihe, sillä olisi vakiintunut
nimi.
The Great Sith Warin tapahtumat sijoittuvat aikaan neljä
millenniumia ennen Luke Skywalkeria. Sith Empire
puolestaan edellisestä vielä yksi tuhat vuotta aikaisemmin. Silloin
Tasavalta oli paljon pienempi ja sen rajojen ulkopuolella olivat
laajat tutkimattomat ja käymättömät korpimaat. Näitä kartoittamaan
hyperavaruusnavigaattorit ajoittain matkasivat
etsiessään uusia kauppareittejä tai vielä mieluummin uusia
markkina-alueita myytäväksi kauppiaille. Eräällä tällaisella matkalla
sisarukset Gav ja Jori Daragon tietämättään päätyivät Sithin
imperiumiin kuuluvalle Korriban-planeetalle, jolla oltiin juuri
viettämässä kuolleen Sithin mustan valtiaan Marka Ragnosin
hautajaisia. Sisarukset temmattiin osallisiksi poliittisiin
juonitteluihin, joihin imperiumi oli vajoamassa, koska sith-valtiaat
eivät kyenneet valitsemaan uutta mustaa valtiasta keskuudestaan. Lopulta
valtaan noussut Naga Sadow käytti heitä hyväkseen aloittaakseen sodan
Tasavaltaa vastaan.
Arkipäivän pelokkaat sankarit
Sithien tarinaa palkattiin kirjoittamaan tuolloin jo jokseenkin
tunnettu Kevin J. Anderson, joka sittemmin
on kirjoittanut jatkoa mm. Brian
Herbertin Dyyni-kirjoihin. Anderson teki
ensin yhteistyötä Tom Veitchin kanssa, ja he yhdessä käsikirjoittivat
Tales of the Jedi — Dark Lords of the
Sith -sarjakuva-albumin. Yhteistyön
tavoitteena oli varmistaa, että Sithin valtakunnan tarina lomittuisi
kivuttomasti Tales of the Jedi -jatkumoon, missä
onnistuttiinkin. Myös piirtäjät Gossett ja Carrasco olivat työskennelleet Tales of the
Jedi -sarjan parissa jo ennen Sith Empire
-tarinaa.
Sarjasta toiseen siirtyessään lukija voi huomata myös muutamia eräänlaisia
johtomotiiveja. Tom Veitch esitteli Dark Empiressa
holocronin, eräänlaisen persoonallisuuden omaavan
tietokoneen ja tallentimen. Tämä holocron kertoi
päähenkilöille The Great Sith
Warin tapahtumista. Sen tarinan päähenkilö Nomi Sunrider
puolestaan kuuntelee holocronin opetuksia aiemmasta historiasta sekä
näkee omin silmin sithien oman verenpunaisena kimaltavan holocronin. Sith
Empiressa lukijalle esitellään jälleen tämä samainen holocron.
Samalla tavalla Veitch ja Anderson pyörittelevät lukijan silmien
edessä alun perin Sithin mustan valtiaan Naga Sadow'n Voima-amulettia, joka
sittemmin siirtyi käyttäjältä toiselle kuin kallis pyhäinjäännös.
Sith Empireen kohdistui fanien keskuudessa valtavasti odotuksia. Herättääkseen
yleisön huomion jo etukäteen Dark Horse Comics
julkaisi 12-sivuisen prologin kaltaisen lehden, The Golden Age of
the Sith #0, joka johdattaa lukijat tapahtuma-aikaan ja
-paikkaan sekä esittelee kaikki päähenkilöt, poislukien sithit.
Monet päähenkilöistä poikkeavat edukseen Tähtien sodan tarinoiden
tutusta kaavasta. Sisarukset Jori
ja Gav Daragon, jotka pääosin
vastaavat tarinan kuljettamisesta eteenpäin, eivät ole jedejä eivätkä
muullakaan tavalla erikoisia tai mitenkään kohtalon merkitsemiä
sankareita. Päinvastoin, he ovat hyvin tavallisia ihmisiä, jopa niin
tavallisia, että joutuvat murehtimaan jokapäiväistä
toimeentuloaan. Vaikka ovat selvästi nuoren maalaispoika Luke Skywalkerin ikäisiä, he
eivät yhtäkkiä aikuistu jouduttuaan hengenvaaraan tai menetettyään
vanhempansa vaan ovat epävarmoja ja heikkoja kuten kuka hyvänsä nuori
aikuinen. Epäonnistumisen tuskassaan ja
kuolemanpelossaan he ovat harvinaisen todellisia ja siten lukijan samaistuttavissa.
Myös muita poikkeuksia on: Aarrba the Hutt on ensimmäinen Tähtien sodan
galaksissa kohtaamani sympaattinen hutt, joka kaiken lisäksi on
rehellinen korjaustelakkayrittäjä. Aarrba auttaa taloudellisesti ensin Daragonin sisarusten
vanhempia ja sitten sisaruksia itseään. Tämä jalomielisyys ei
kuitenkaan estänyt häntä olemasta huolissaan maineestaan ja siitä, että
joku saisi tietää hänen pidentäneen myöntämänsä luoton maksuaikaa.
Käytöksensä lisäksi Aarrba the Huttin ulkoinen olemus on kummallinen
ja panee epäilemään, kuinka hyvin kuvittaja tuntee Tähtien sodan
kuvamaailman. Aarrballa nimittäin valtaisana matonakin on levanttilaiset velton
miehen piirteet, minkä vaikutelman luovat ennen muuta hänen ihmisen
lokoilua muistuttava asentonsa sekä fetsi ja odaliskin liivi.
Sith on Egyptiä, Assyriaa ja Spartaa
Ensimmäisen kerran näemme, millainen oli tuo tarunomainen
Sithin valtakunta, jota myöhempinä aikoina monet itsensä Sithin mustiksi
valtiaiksi ylentäneet yrittivät rakentaa uudelleen. Sithin imperiumi
on paha pettymys. Jokaisella Tähtien sota -fanilla on varmasti oma
vuosien kuluessa monista lähteistä syntynyt mielikuvansa siitä. Itse
odotin Sithin olevan jonkinlainen magokratia, taikuuden (siis Voiman
pimeän puolen) läpitunkema valtakunta, missä fysiikan lait saavat
jatkuvasti antaa tilaa Voimalle; kirjailija Robert E. Howardin hyborisen maailman
velhojen johtamien valtakuntien Styygian ja Acheronin kaltainen
pimeyden paikka. Ensimmäinen kuva sitheistä kyllä vastasikin tätä. Se oli
yhdistelmä muinaisegyptiläistä uskontoa ja assyrialaista
mahtipontisuutta vihollisten pelon herättämiseksi.
Mutta pian paljastuukin, että korean päällispuolen sisälle käsikirjoittaja ei
ole suunnitellut mitään salaisen valtakunnan mekanismeja,
joita lukija saisi jännityksellä selvittää. Sithin
yhteiskuntajärjestyskin selvitetään yhdessä virkkeessä: muinaisina
aikoina sithin humanoidilaji oli jakaantunut kolmeen luokkaan: orjiin,
"insinööreihin" (an intelligent and
nimble engineer class, mitä ei tarkemmin selitetty) sekä
massassi-sotureihin. Luokitus toistaa antiikin
Spartan yhteiskuntaa. Näiden luokkien yläpuolella olivat sith-valtiaat,
kuten Spartassa kaksi kuningasta. Jokaisella sith-valtiaalla oli oma
usean planeetan valtakuntansa kuin feodaaliruhtinailla konsanaan sekä
yhteinen neuvosto. Sithin musta valtias ei ollut itsevaltainen
autokraatti vaan primus inter pares, jonka paikka
yhteisen puolustuksen johtajana osoitettiin kruunajaisseremoniassa
sanomalla: My lord... Protect us from
the enemies that beset our empire, Naga Sadow.
Muuta emme sitten saakaan tietää Sithin imperiumista. Yhtään
naispuolista sithiä ei näytetä; tieteestä, kulttuurista tai tavoista
ei juuri mainintaakaan. Lukijalta jää kokematta odotettu ihmeen ja kummastelun
tunne; Sith ei olekaan nation of wonders, joka on
kyennyt luomaan jotain ainutlaatuista, ehkä parempaakin kuin jedien
kaitsemassa Tasavallassa. Ainoa ja lopulta kovin vaatimattomaksi
jäänyt osoitus maagisuudesta on sith-valtias Simuksen elävä ruumiiton
pää, skandinaavisesta mytologiasta lainattu: ylijumala Odinin neuvonantaja
Mimirhän oli myös loitsimalla eläväksi tehty pää.
Kuten jo aiemmissa Tales of the jedi -tarinoissa arkaaisuuden
tunne rakennetaan taiteen keinoin välttelemällä virtaviivaisen
tekniikan piirtämista: rakennukset ovat kiveä tai savea, vaatteet asepuvun
ja haarniskan yhdistelmiä ja sotaa käydään sädease toisessa
ja pertuska toisessa kädessä. Sama tosin koskee myös Tasavallan
kuvaamista.
Tarina... ei vaan myytti...
Huumorin saralla Sith Empire tarjoaa samat ja tutut
vallankäyttöön liittyvät letkaukset ja palkkamurhaajavitsit, jotka
on jo nähty lukuisissa aiemmissa Tähtien sota -sarjakuvajulkaisuissa.
Siksi onkin outoa löytää albumeista muutama irrallinen
ironiaa sisältävä ruutu: kun Gav Daragon epäilee oikeudenmukaisuutta
hyökätä Tasavaltaa vastaan, Naga Sadow kehottaa Gavia
muistamaan kaikkia, jotka hänen laillaan joutuivat
kärsimään siellä köyhyydestä, ja vakuuttaa, että
Tasavalta on kansalaisiaan sortava järjestelmä. Vaikka Gav tuntuu
hyväksyvän Naga Sadow'n sanat ilman muuta, lukija jää pohtimaan
tarkoittiko Naga Sadow sanomaansa. Myös toisenlainen huumoriyritelmä
löytyy albumien sivuilta: esiinmarssistaan alkaen kaupparuhtinas Ssk Kahorrin lähimmän
apulaisen Gorrmin kasvot on
rajattu ruudun ulkopuolelle, mihin lukija ei oikeastaan kiinnitä
suuremmin huomiota vaan pitää Gorrmia tavallisena gorillan kokoisena
käsikassarana. Vasta viimeisessä esiintymisessä juuri ennen kuolemaa
paljastuvat Gorrmin piirteet, jotka eivät loppujen lopuksi ole kovin
kummalliset riittävästi Tähtien sodan muukalaisia katselleelle.
Ensimmäisen albumin perusteella lukija voisi uskoa, että Anderson
haluaa kertoa vain pienen tarinan suuremmasta kokonaisuudesta,
Homeroksen
Iliaan tavoin ei koko Troijan sotaa vaan ainoastaan yhden
episodin. Tällä tavoin ajateltuna The Golden Age of the Sith
toimii hyvin: tarina alkaa pienistä ympyröistä, näkökulma on
pääasiassa Daragonin sisarusten, myöhemmin myös sith-valtiaiden.
Jälkimmäinen albumi The Fall of the Sith Empire on
edeltäjäänsä heikompi. Tämä johtuu pelkästään siitä, että
Anderson yrittää saada kokonaisen sodan
mahtumaan yhteen albumiin. Epäonnistuma on suunnaton.
The Fall of the Sith Empire on poukkoileva ja yrittää
vähässä sivumäärässä päästä tavoitteeseensa eli sodan loppuun antaen samalla lukijalle
riittävästi suuren tragedian ja loistokkuuden tunnetta. Tulos on
surullisen grandioosi: The Great Hyperspace War on ohi vain neljässä taistelussa;
jedimestareiden uhrautuvaisuus on enemmän pateettista kuin
traagista. Tähtien sodan perinteiden vastaisesti sotaa ei myöskään
ratkaista jedien eeppisellä kaksintaistelulla. Sen sijaan kaksi mitättömyyttä
suorittavat ratkaisevan teon ja vielä ilman dramatiikkaa, mikä on itse asiassa sangen raikas
juonikuvio ja tradition murtamista, tosin ei välttämättä oikeaan suuntaan;
Tähtien sotahan on nimenomaan avaruusoopperaa.
Andersonin käsikirjoituksen voi kuitenkin tulkita toisellakin
tapaa. Se on selkeä epäonnistuminen vain, jos sitä tarkastelee aiempien
Tähtien sota -sarjakuvien valossa. Jos sen sijaan sitä lukee
sarjakuvaksi sovitettuna mytologisena taruna, sen puutteet tulevat
ymmärrettävämmiksi. Viisituhatta vuotta vanha tarina on muuttunut
myytiksi ja historia on sekoittunut, kun tarinaa on kerrottu
polvelta toiselle. Tapahtumat ovat kutistuneet olennaisimpaan ja
koko sodasta on jäänyt jäljelle vain neljä taistelua. Tarinaan on
tullut sisäisiä ristiriitaisuuksia kuten se, että jälkimmäisessä
osassa Gav Daragon muistelee väärin asioita, jotka
tapahtuivat ensimmäisessä osassa. Toimijoiden motiivit ovat hämärtyneet ja
hyvän ja pahan välinen ero korostunut. Mytologista tarinaa pitää lukea samalla
tavalla kuin sitä kuuntelisi. Lukija voi kuvitella,
miten tätä tarinaa on kerrottu jeditemppelissä pikkulapsille tai
kantakapakassa navigaattorilta toiselle ylistyksenä menneiden aikojen
suurteoista — niinkuin myyttiä aina kerrotaan suusta suuhun.
Edellisestä huolimatta Sith Empire ja erityisesti
sen jälkimmäinen osa The Fall of the Sith Empire on sen
oloinen, että käsikirjoittaja on mennyt siitä, mistä aita on matalin.
Kriittinen lukija ei voi välttyä sellaiselta ajatukselta, että jotakin monimutkaisempaa
tai hienovaraisempaa on samalla jäänyt Andersonin mustavalkoisen tarinan
alle, että "oikeassa" tarinassa olisi ollut enemmän
vivahteita, toimijoita ja tapahtumia, että Tasavalta ja jedit ehkä päästettiin liian
helpolla ja Sithin imperiumin kohtalo oli liian yksioikoinen,
kenties jopa ansaitsematon.
Kevin J. Anderson, Chris Gossett, Dario Carrasco, Jr, Tales of the Jedi - The Golden Age of the Sith, Dark Horse Comics, Inc, 1997
Kevin J. Anderson, Dario Carrasco, Jr, Tales of the Jedi - The Fall of the Sith Empire, Dark Horse Comics, Inc, 1998
Julkaisija: Dark Horse Comics, Inc; http://www.darkhorse.com
|