Nicholas Grisefothin seikkailut
Mustavalkoinen tarina värikkäällä keskiajalla
[Mikko Koivunalho, Tammikuu 2008]
Nicholas Grisefothin seikkailut |
Nicholas Grisefothin seikkailut: Luukauppias |
Nicholas Grisefothin seikkailut: Kauppamiehen kosto |
Nicholas
Grisefothin tarina alkaa rikoksella, joka ei kuitenkaan ole rikos: Nicholas
Grisefoth on kirkesundilainen kauppias ja hylynryöstäjä, mikä on
oikeastaan melkein sama asia. Hylynryöstö on tuottoisaa liiketoimintaa
ja Nicholaksen oikeudentunto rajoittuu niihin konkreettisiin ihmisiin,
joiden kanssa hän tai yhteisöt, joihin hän kuuluu, on tekemisissä.
Loppujen lopuksi hän ei voi luottaa edes omiin liittolaisiinsa, jotka
suorittavat varsinaiset hylynryöstöön kuuluvat verityöt, vaan ainoastaan
veljeensä Hartikkaan, joka valvoo ryöstöä.
Graafikko ja piirtäjä Hannu Lukkarinen aloittaa
uuden sarjakuvansa iskien suoraan kapitalismin ytimeen: kaikki
on luvallista, kiinnijäämisriskille voidaan laskea hinta, ja ystävän asema pitää
ansaita. Samalla isketään kiinni myös Suomen keskiaikaan, sen
historiallisiin tapahtumiin sekä henkiseen ilmastoon.
Vuosi on 1299. Ruotsin kuninkaana on Birger Magnusson, Mauno Ladonlukon poika, ja vielä tätäkin kuuluisamman Birger-jaarlin
pojanpoika. Mutta näillä kuninkailla on hyvin vähän valtaa, koska
oikeuslaitosta, veronkantoa tai poliisikuntaa ei ole vielä keksitty
samassa merkityksessä kuin me ne tunnemme. Valtakunnilla ei myöskään
ole vielä suljettuja rajoja nykyisessä merkityksessä. Sanalla
sanottuna, jokainen ihminen tarrautuu tiukasti kiinni
toiseen muodostaen keskinäisiä verkostoja, joissa
toisaalta samanlaiset ja toisaalta erilaiset ja erilaisissa
yhteiskunnallisissa asemissa olevat ihmiset kohtaavat monimuotoisen
taloudellisen, sosiaalisen, henkisen tai sukulaisuuteen perustuvan vuorovaikutuksen tai
vallankäytön verkon kautta. Yksi kaikkein mahtavimpia ja
kansainvälisimpiä tällaisia verkostoja on Itämeren alueen suurimmaksi voimatekijäksi näinä aikoina nousemassa
oleva kauppakaupunkien ja porvareiden Hansa-liitto, jonka valta kasvaa
suurimmilleen 1300-luvun loppupuolella.
Ruusuvuori ja Lukkarinen
Nicholas Grisefothin seikkailut on
sarjakuvasovitus taalintehdaslaisen kirjailija Juha Ruusuvuoren kirjasta Ryöstetty
pyhimys. Kirja on Ruusuvuoren toinen Pohjoismaiden keskiaikaa
käsittelevä kirja. Kaikki Ruusuvuoren historialliset romaanit
ovat saaneet hyvän vastaanoton. Useimmat hänen tarinoistaan sijoittuvat
viikinkiaikaan tai Suomen keskiaikaan.
Yhteiskuntatieteiden maisteri Juha Ruusuvuori vietti viime vuonna
50-vuotispäiviään. Ennen ryhtymistään vapaaksi kirjailijaksi Ruusuvuori ehti työskennellä
mm. Yleisradiossa, Kalevassa sekä Pahkasika-lehdessä.
Romaanien lisäksi hän on kirjoittanut lastenkirjoja, näytelmiä ja
tietokirjallisuutta, mm. kirjan Itämeren merirosvoista. Hänet on
kahdesti nimetty kirjallisuuden Finlandia -palkintoehdokkaaksi: kirjoistaan Kaniikki
Lupus ja Nokian nuoriso-ohjaaja.
Hannu Lukkarinen on pitkän linjan kuvittaja, joka opiskeli kuvitusta
taideteollisessa korkeakoulussa
sekä Helsingissä että Budapestissa jo 1970-luvulla.
Hän ehti toimia kirja- ja lehtikuvittajana Suomessa parikymmentä vuotta
ennen ensimmäisen sarjakuvansa piirtämistä 1990-luvun puolivälin
jälkeen: hän sovitti amerikkalaisen dekkarikirjailija Andrew Vachssin Born Bad
-novellikokoelmasta kaksi tarinaa sarjakuviksi
Alamaailma-nimiseen sarjaan. Niiden jälkeen Lukkarinen
on mm. tehnyt sarjakuvamukaelmat Arto Paasilinnan romaaneista Lentävä
kirvesmies (sarjakuvana Ronkoteus) ja
Rovasti Huuskosen petomainen miespalvelija (sarjakuvana
Karvainen kamaripalvelija).
Hannu Lukkarinen on rutinoitunut sekä kuvittajana että nyt myös
sarjakuvittajana. Hän on työssään nopea ja käyttää runsaasti apunaan
tietokonetta. Hän piirtää sekä mustavalkoista että värillistä.
Nopealla vilkaisulla Lukkarisen tyyli muistuttaa kovasti
sarjakuvapiirtäjä Petri Hiltusen
piirrostyyliä. Mutta Lukkarisen tyyli ei ole Hiltusen tavoin
kokonaisvaltaisen pikkutarkkaa. Lukkarisen työn tarkkuus ja
täsmällisyys vaihtelee ruudusta
toiseen ja joskus saman ruudun sisällä. Ihmishahmot ja vallankin niiden
kasvot ovat useimmiten tarkat mutta toisinaan ne yksinkertaistuvat tai
pakenevat varjoihin, joita ei aikaisemmista kuvista edes osannut
aavistaa olevan. Myös taustat ovat usein hyvin yksinkertaisia, joskus
jopa pelkkää mustaa tai valkoista. Missään tapauksessa Lukkarisen
tyyliä ei voi kuitenkaan sanoa hutiloivaksi tai edes yksinkertaiseksi.
Se on hyvin omintakeinen ja siihen epäilemättä vaikuttaa myös
tietokoneen käyttö piirtämisen apuvälineenä.
Keskiaika onkin paikka
Kirjailija Juha Ruusuvuori on itse kieltänyt olevansa mikään
keskiajan erityistuntija. Hän on korostanut halunneensa kirjoittaa
nyky-Suomesta, käsitellä Suomen ja suomalaisten suhdetta Eurooppaan ja
omaan itseensä, liike-elämän kansainvälistymistä sekä uusien aatteiden
ja instituutioiden saapumista suomalaisten keskuuteen. Ruusuvuori
nimittääkin "keskiaikaa" paikaksi, johon hän on
sijoittanut tarinansa. Niinpä Ryöstettyä pyhimystä ei
tule lukea historiallisena romaanina vaan seikkailukirjana. Samoin
Nicholas Grisefothin seikkailut eivät ole keskiaikaa
kuvaava sarjakuva vaan keskiajassa tapahtuva seikkailu.
Nicholas Grisefothin seikkailujen ajankuva on toki
konsistentti. Seikkailun kehyksenä on historiallinen tapahtuma: Turun
tuomiokirkon vihkiminen ja legendaarisen piispa Henrikin luiden
siirtäminen tuomiokirkkoon. Tarinan henkilöistä Turun tuomiokapitulin
kaniikki Elavus de Reso on historiallinen ja hän onkin ensimmäinen
suomalainen, jonka tiedetään opiskelleen ulkomailla. Vuorosanoihin on
yhdistelty latinankielistä ja suomalaista vanhaa sanastoa sopivassa määrin antamaan
vaikutelma keskiaikaisesta kielenkäytöstä kuitenkaan olematta samalla
liian autenttinen ja vaikeasti ymmärrettävä. Pisteenä i:n päällä
kumpaankin albumiin on lisätty kokonaisen sivun pituinen esipuhe, joka
perehdyttää lukijaa vuosien 1299—1300 Suomeen.
Tarinan juoni on selkeä, vaikka se avautuukin täydellisesti vasta
jälkimmäisessä albumissa, kun ykkösalbumin epäselvyydet tulevat
ymmärrettäviksi. Myös tarinan henkilöhahmoista useimmat lunastavat
oman paikkansa juonessa. Jotkut hahmot, kuten legaatti Ragvaldus,
jäävät etäisiksi eikä heitä tai heidän motiivejaan suuremmin lukijalle
selitetä. Heidän mysteerinsä jää vaivaamaan mutta ei vaikeuta juonessa
mukana pysymistä; yhden kohdalla tämä mysteeri jopa selvästi kuuluu
juoneen.
Matka toisaalle on matka itseen
Juha Ruusuvuoren tarinassa
esitetään mielenkiintoisella tavalla Suomen 1300-luvun yhteiskunnan
eli oikeastaan yhteiskuntien sekä ajattelutapojen moninaisuus ja myös monimutkaisuus.
Keskiaikaan kuuluvat monet vallankäyttäjät ja limittäytyvät
valtapiirit: sekä hengellisen että maallisen vallan käyttäjiä oli
monia. Tämä merkitsi joustavuutta ja henkistä monipuolisuutta sekä runsautta
kaikkiin yhteiskuntaluokkiin kuuluville.
Ja pystyvät ihmiset — sellaiset kuin Nicholas Grisefoth
— kykenivät luovimaan ja menestymään tässä kaaoksessa, joka
itseasiassa muistuttaa meidän omaa postmodernia aikakauttamme.
Tarinan ytimessä ovat marttyyrinä kuolleen piispa Henrikin
rekonditorio eli luuarkku. Pyhimyksen
luut ovat kallisarvoista kauppatavaraa, koska niiden luona annettu
rukous on voimallisempi ja voidaan paremmin kohdentaa pyhimykselle
itselleen. Tällöin rukouksella on parempi mahdollisuus toteutua. Luut
itsessään eivät tietenkään ole sen kummemmat kuin mitkään muutkaan
luut; vasta usko niiden ihmeitä tekevään voimaan tekee niistä
arvostettuja ja arvokkaita. Juha Ruusuvuoren tarinassa
pyhäinjäännöksillä on samanlainen arvo ihmisten mielissä kuin meidän
aikanamme on pörssiosakkeilla: jos niiden tehokkuuteen eli
tuottavuuteen uskotaan riittävästi,
niiden arvostus nousee ja sitä myöten myös niiden arvo.
Kristitty kirkko ja kapitalismi käyvät käsi kädessä. Kirkko jopa näkee
kaupankäynnin välineenä päästä vaikuttamaan pakanoiden keskuudessa
silloin, kun puhdas lähetystyö ei ole mahdollista. Mutta missä käydään
kauppaa, siellä syntyy vaurautta, niin kirkon sisä- kuin ulkopuolella.
Tätä vaurautta jaettaessa pyhäinjäännöksien pyhyys ei paina läheskään niin
paljon kuin ihmisen syntyperä ja ne vallankäytön verkot, joihin hän on
itsensä sitonut.
Juha Ruusuvuori, Janne LukkarinenNicholas Grisefoth: Luukauppias, WSOY, 2006
Juha Ruusuvuori, Janne LukkarinenNicholas Grisefoth: Kauppamiehen kosto, WSOY, 2007
|